Sommarplåga

Hej,
 
Jag tänkte berätta lite om hur det är för mig när det är sommar och varmt. Något jag måste ha på mig kallas kompressionsstrumpor vilket, kortfattat, är en slags strumpbyxa med mer elasticitet och tryck som ska hålla benet i schack. Skulle kunna utveckla det mer, dock känns det som informationen räcker för det jag tänkt skriva.
Denna strumpa är både ganska tjock och blir väldigt varm att ha på sig, dessutom utöver det måste man ha ett par byxor (eller kortbyxor, vilket inte är mina favoritbyxor om man läst tidigare inlägg.) som gör det ännu varmare.

Som att inte det skulle räcka så känns det för mig som att benet blir större och mer ömtåligt i värme. Vilket leder till att varma, soliga sommardagar kan vara ren tortyr för mig. Sen att min hud verkar vara överkänslig mot sol är inte heller speciellt hjälpsamt.

Det betyder dock inte att jag inte uppskattar sommaren och att det är skönt med lite mindre kläder på sig.

Skulle jag beskriva hur en perfekt sommardag hade sett ut för mig så hade det varit någonstans med en vacker utsikt, att ligga under ett parasoll, men en kall dricka (helst coca-cola med isbitar och en citronbit på kanten av glaset) och en laptop där jag kan sitta och arbeta, skriva till er etc.

Tillsist vill jag bara förtydliga att jag inte försöker säga vad som är rätt och fel, att något stämmer eller inte. Så är du drabbad av en sjukdom (nu tänker jag framförallt på olika Ödem) ta inte detta som ett intyg om att det är fakta om att benet blir mer känsligt etc. Det är bara så jag upplever detta.

Tycker ni bör, även om jag ibland skriver eller kommer skriva sånt som är evidens baserat, kolla upp om det jag skrivit är sant eller drabbar just er.
Jag är endast en hyfsat engegerad kille som vill hjälpa andra, inte utbildad inom något vårdområde.

Ha det bäst!
Saara 22 år med det ovanliga syndromet

Så sant så som du skriver. Mitt ben (+ övrig kropp dock av andra besvär) svullnar med upp vid värme.
Och jag tycker även precis som du att det blir otroligt varmt. Jag har visserligen inte stödstrumpa utan använder enbart kompression i lindor. Har även tjocka tjocka dynor på mina sår som gör det såå varmt :(

Är även varm som person. Gillar inte sommaren så värst. Visst är den fin och så, men trivs bäst på kvällarna då det är svalare då.
Skriv gärna om hur du bäst svalkar dig och kroppen. Om du har bra tips :)

Svar: Det är verkligen inte roligt med så mycket värme! Jag kan däremot inte ge dig några vidare bra tips. Jag brukar undvika solen, försöka hitta något ställe där det blåser lite mer och vänta ut det liksom. :)
Christopher Johansson

Rebecka med lymfödem.

Vet precis hur du känner och har det! Har även jag kompressions strumpor, mera på vintern då jag tycker det är lite pinsamt att gå med dom på sommaren!
Mina ben sväller så fort det blir varmare ute, och när jag arbetar, då jag står och går hela dagar.
Jag svalkar benen i Kallvatten några minuter, mest för att det svalkar huden och det känns skönt :)

Svar: Förstår hur du menar med att det är pinsamt. Skrev om det i ett tidigare inlägg. Det finns lite mindre diskreta kompressionsstrumpor som är "hudfärgade" vilket gör att det man inte ser dem lika starkt. Själv har jag svarta och röda kompressionsstrumpor vilket drar till sig en del uppmärksamhet.
Hur länge sedan fick du diagnosen "lymfödem"? :)
Christopher Johansson