Sjukhusbesök imorgon.

 
 
Jag har sedan jag låg inne sist gång (för någon vecka sedan) haft ont i min port-a-cath eller där porten sitter fast med blodkärlet. Så jag har fått tid till att få detta undersökt, förmodligen kommer vi se vart vi (med vi menar jag sjukvårdspersonalen) kommer lägga in den nya porten.
Så förmodligen kommer jag snart att få opereras.

För er som inte vet vad en port-a-cath är så kan man säga att det är en dosa som sitter fastsytt med ett blodkärl (som går direkt till hjärtat) för att man ska kunna få medicin i. Jag vill förtydliga att själva porten (port-a-cath) ger inte medicin utan man får en kanyl (en nål) stucken i porten.
Man brukar ge en port till de patienter som ofta ligger inne och behöver få medicin eller de som har svårt att bli stucken i armen. (då menar jag inte av rädsla utan av blodkärl som inte vill "leka".


Tänker också passa på att säga, jag vill inte dumförklara någon av er. Men jag måste utgå från att ni inte vet vad det jag pratar om är eller hur det används. Därför förklarar jag väldigt grundligt.
 
 
Svarar gärna på frågor.

Sköt om er.
 
Christopher
Port-a-cath - Sjukhusbesök